Ga naar inhoud
  • De overgang naar volwassenheid vanuit een (superdivers) perspectief

  • De overgang van jeugd naar volwassenheid is voor veel jongeren een turbulente periode waarin verschillende veranderingen plaatsvinden op lichamelijk, intellectueel en sociaal-emotioneel gebied. De relatie met de ouders krijgt een andere kwaliteit; jongeren hebben toenemende behoefte aan autonomie en de invloed van peers is erg belangrijk in deze levensfase. Ze willen zich erkend en herkend voelen door volwassenen en door jongeren die voor hen belangrijk zijn. De centrale ontwikkelingstaak is voor oudere jeugd, in navolging van Erikson, te typeren als het ontwikkelen van een eigen identiteit. Andere ontwikkelingstaken die kenmerkend zijn voor de fase van de overgang naar volwassenheid zijn het vinden van een zelfstandige woonsituatie, afronden van de opleiding en participeren op de arbeidsmarkt. 

    Hoewel dit beeld breed geldig is, valt uit onderzoek te leren dat de sociale en culturele context van grote invloed kan zijn op de vorming in deze levensfase. Waarin liggen verschillen tussen meisjes en jongens, en tussen jongeren uit gezinnen met en zonder migratieachtergrond? En hoe zit het met de extremen in gedrag en opvattingen die jongeren in deze leeftijdsfase vaak laten zien? Zijn jongeren in deze fase daadwerkelijk zo radicaal, of kijkt de maatschappij er anders naar? 
     

    Wil je meer lezen over dit onderwerp?  Bekijk dan bijlage 2 en 9 in ‘over 16-27’:

    Over 16-27.pdf

  • Opdrachten

Gelieve uw voor- en achternaam gebruiken
Gelieve uw student/werk email gebruiken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...