Ga naar inhoud
  • Thema
  • Kansen en uitdagingen

  • Op deze pagina lees je meer over de kansen en uitdagingen die komen kijken bij de levensfase 16-27. De bijbehorende opdracht vind je hier. Die opdracht kan worden ingezet in het kader van de studies Pedagogiek en Social Work. Alle andere beschikbare opdrachten vind je hier.

  • Theoretische kennis

  • In de overgang naar volwassenheid zijn onze hersenen nog volop in ontwikkeling. De communicatie tussen verschillende hersengebieden is nog niet in balans. Geleid door emoties zijn adolescenten eerder geneigd om de grenzen op te zoeken. Dit heeft positieve kanten: het bevordert hun ontwikkeling tot een zelfstandig individu, ze leren eropuit te gaan en zich onafhankelijk op te stellen. Als dit leidt tot risicovol gedrag, kan dit natuurlijk ook nadelig uitpakken.

    De overgang naar volwassenheid wordt wel aangeduid als een periode waarin jongeren veel kansen tot zelfrealisatie hebben. Ze kunnen – ten minste deels - zelf bepalen wie ze willen zijn en wat ze willen bereiken in het leven. Die vrijheid tot het maken van eigen keuzes kan echter ook voor onzekerheid zorgen en daardoor een psychische belasting met zich meebrengen. Zijn jongeren van nu vatbaarder voor overbelasting? Welke rol spelen maatschappelijke ontwikkelingen? Wat als door verschillende culturele verwachtingen tussen ouders en jongeren frictie ontstaat over de toegestane bewegings- en onderhandelingsruimte?

     

    > Wil je meer weten over dit thema? Lees dan uit het hoofddocument

  • Opdrachten bij dit thema

  • Bij dit thema hoort deze opdracht. De opdracht kan worden ingezet in het kader van de studies Pedagogiek en Social Work.

    Kansen en uitdagingen in de levensfase 16-27.pdf

  • Bekijk de video

  • Bekijk deze korte video van Spirit Jeugdhulp, waarin vijf jongeren uit de jeugdhulp in gesprek gaan met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

  • Praat mee over dit thema

Gelieve uw voor- en achternaam gebruiken
Gelieve uw student/werk email gebruiken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...