Ga naar inhoud
  • Thema
  • Veerkracht vs. kwetsbaarheid

  • Op deze pagina lees je hoe een verstoorde balans tussen beschermende en risicofactoren tot problemen kan leiden. Maar ook hoe de veerkracht-benadering de eigen regie centraal stelt, in plaats van mogelijke beperkingen. De bijbehorende opdracht vind je hier. Die opdracht kan worden ingezet in het kader van de studies Pedagogiek en Social Work. Alle andere beschikbare opdrachten vind je hier.

  • Theoretische kennis

  • Tijdens de overgang naar volwassenheid krijgen jongeren te maken met veel transitiemomenten op verschillende leefgebieden tegelijkertijd. Een grotere kans om problemen te ontwikkelen zien we in het bijzonder bij jongeren in een kwetsbare positie, bij wie de balans tussen beschermende en risicofactoren wankel is. Een groter risico op het ontwikkelen van problemen kan enerzijds te maken hebben met omgevingsfactoren, zoals een geschiedenis met problemen en trauma in het gezin. Het niet kunnen vinden van een passende school, ontbreken van een vaste verblijfplaats of een asielverleden kunnen ook een rol spelen. Aan de andere kant is er de jongere zelf, die misschien te maken heeft met een (lichte) verstandelijke beperking, verslavingsproblematiek, een psychiatrische stoornis of gedragsproblematiek.

    In wetenschappelijke literatuur komen we verschillende verklaringen tegen voor het grotere risico op problemen in deze levensfase. Niet alle jongeren krijgen te maken met zware problematiek. Als jongeren kunnen rekenen op hulp en begeleiding van familie is de kans kleiner dat problemen ontstaan of zich opstapelen.

    Het veerkrachtperspectief biedt tegenwicht aan het discours rondom kwetsbaarheid dat meestal gehanteerd wordt in relatie tot het vraagstuk 16-27. In de veerkracht-benadering vormen namelijk de mogelijkheden en eigen regie het uitgangspunt in plaats van de beperkingen en risico’s van een individu en zijn omgeving.

    > Wil je meer weten over dit thema? Lees dan uit het hoofddocument

  • Opdrachten bij dit thema

  • Bij dit thema hoort deze opdracht. De opdracht kan worden ingezet in het kader van de studies Pedagogiek en Social Work.

    Jongvolwassenen ondersteunen vanuit het veerkrachtperspectief.pdf

  • Bekijk de kennisclip

  • In deze kennisclip wordt stilgestaan bij de sociaalecologische benadering van veerkracht van Michael Ungar, professor sociaal werk.

  • Praat verder over dit thema

Gelieve uw voor- en achternaam gebruiken
Gelieve uw student/werk email gebruiken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...